لزوم طرح سؤال در محتوای کاربردی

در دوره‌ای که اطلاعات در دسترس همگان هست و به‌وفور و تنوع  زیاد تولید و منتشر می‌شود، از نگاه برخی هر راه‌حلی که بتواند مخاطب را مجاب به همراهی نماید پذیرفتنی است.

بسیاری از تولیدکنندگان محتوا معمولاً برای رسیدن به اهدافشان به طی مسیرهای میانبر روی خوش‌نشان می‌دهند. اینجاست که مخاطب اصلی که معمولاً نکته‌سنج و دقیق هم هست دست به انتخاب می‌زند تا بتواند از اتلاف وقت و انرژی‌اش تا حد ممکن جلوگیری کند.

در حال حاضر مخاطبان محتوا با اشتهای زیاد و شناخت دقیق از سلایق و علایقشان به سراغ اطلاعات می‌آیند. زمان آن رسیده تا محتوا گران با اندکی هوشیاری تدبیری بیندیشند و گام‌های اساسی‌تری در تولید محتوای کاربردی و مؤثر بردارند.

یکی از این اقدامات،متقاعدسازی  مخاطب برای همراهی‌مان است. به نظر می‌رسد شکل سنتی تبلیغات و حتی روش‌های نو هم به‌زودی کارایی خودشان را از دست خواهند داد و باید از الگوریتم‌های جدیدی جهت متقاعدسازی افراد برای همراهی‌مان استفاده کنیم. حال اگر از دل این محتوای کاربردی و فعال به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار هم باشیم که معمولاً هستیم بیشتر از قبل باید وقتمان را صرف شناخت جامعه هدف و مخاطبانمان نماییم.

یکی از راهکارهای کاربردی برای متقاعدسازی مخاطب، طرح سؤال در آغاز مطلب است. خلق سؤال در ذهن مخاطب و خواننده به وی کمک می‌کند تا سردرگم نشود و بتواند با هدف‌گذاری و انگیزه بیشتری به سراغ مطلب و محتوا موردنظر برود و جذب آن شود.

همچنین این روش به جلب اعتماد بیشتر منجر می‌شود زیرا مخاطب مطمئن می‌شود که قرار نیست در زیر بار دیتایی نامشخص و بدون جواب مدفون شود و آخر کار چیزی عایدش نشود.

البته لازم به توضیح است که مطالب با محتوای آزاد و یا مطالبی که جهت توصیف و تشریح پدیده‌ای نوشته می‌شوند شاید به دنبال جنبه‌های کاربردی و حل مسئله و پاسخگویی به جریانی خاص نباشند اما می توان گفت که اینگونه مطالب نیز نیاز به  قدرت جذب و اثرگذاری دارند.

درمجموع تجربه نشان داده است که مطلبی که با طرح سؤال شروع می‌شود تا حد خوبی خواننده را مجاب به همراهی می‌کند.

در نظر داشته باشید که بخش عمده‌ای از هنر نویسنده اثر به نحوه نوشتن سؤال و برانگیختن حس کنجکاوی خواننده  و حتی القا این حس که سؤال موردنظر قطعاً سؤال مصرف کننده محتوای وی بوده است برمی‌گردد.

تمام هنر همراه سازی افراد گاهی برگرفته از آن است که بتوانیم خودمان را بجای ایشان قرار دهیم و بپذیریم که محتوای ما تا حدی بتواند حال آنان را خوب کند و پاسخگوی نیاز آنان باشد و از همه مهمتر اینکه محتوا کاربرد لازم را برای ایشان داشته باشد.

در آخر یادآوری این نکته کافی است که مخاطب امروز دقیقاً می‌داند به دنبال چیست و از قدرت تشخیص خوبی برخوردار است و کاملاً با شناخت و مطالعه قبلی به سمت مصرف محتوا گام برمی‌دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *