رسانه و جریان‌سازی مدنی

رسانه‌ها در جریان‌سازی برای قاطعیت‌بخشی به حرکت‌های مدنی چه نقشی ایفا می‌کنند؟

 به عبارت دیگر یک رسانه چگونه اقدام به برنامه‌ریزی برای بالا بردن سطح تمدن در یک جامعه می‌کند؟

چرا رسانه‌ها در شکل‌گیری جریان‌سازی‌ فرهنگی موثر هستند و چطور به این فرایند کمک می کنند؟

یکی از راهکارهایی که رسانه برای پیشبرد اهداف اجتماعی و ایفای نقش کنشگری در محیط جامعه استفاده می‌نماید آگاهی بخشی و تبلیغات است. البته در اینجا منظور از تبلیغات استفاده از محتوای قانع کننده و اثر گذار است و نه تبلیغات تجاری .

رسانه‌ها بواسطه ساختار ابزاری می‌توانند اهرمی برای ترویج و فرهنگ‌سازی مورد استفاده قرار گیرند. به غیر از کارکرد اصلی رسانه یعنی انتشار اخبار اطلاعات درست و صحیح می‌توان گفت کارکردهای دیگر آن نیز در این مسیر مفید و موثر است.

نمونه بارز این روند، آموزش و دادن  اطلاعات تخصصی در جریان پاندومی کرونا است.  همانطور که مشاهده می‌شود رسانه  با بیان اخبار، اطلاعات و آمارهای روزانه در جایگاه درستی به وظایف خود عمل می‌کند و در مدل فعالانه‌تر اقدام به تولید و نشر برنامه‌های آموزشی می‌نماید . و با مصاحبه‌ی با مردم نیز به جمع آوری اطلاعات و حس مسئولیت پذیری در سطح جامعه می پردازد .

حال سئوال اصلی اینجاست آیا رسانه‌های رسمی و اصلی از تمامی پتانسیل خود برای ترویح و آگاهی بخشی استفاده می نماید ؟

در سمت دیگر کاربران شبکه‌های مجازی به عنوان اعضای فعال در رسانه‌های عام پسند و در دسترس همگان در تلاش هستند تا بتواند مردم را به یادگیری و تفکر،  ترغیب و تشویق کنند. کاربران این رسانه از طرف دیگر با ساخت برنامه های مختلف و متنوع در محتوای ارائه شده،  اقدام به آموزش و انتشار اطلاعات می نمایند.

در نتیجه رسانه‌های مجازی و مردمی فعالانه تر دست به اقدام زده‌اند و گوی سبقت را از رسانه ملی ربوده‌اند و در جذب مخاطب و جلب اعتماد ایشان موفق‌تر عمل کردند که بخشی از آن به دلیل تعاملی بودن رسانه‌های مجازی است و بخشی دیگر به دلیل استفاده از سیاستگذاری‌های مردمی می‌باشد.

اما چرا ما همچنان شاهد نوعی عدم توجه هستیم و یا روند تبیین فرهنگ صحیح در بین مردم، با سرعت اندک و در بین قشر خاصی در حرکت هست و همواره با چالش های فرهنگی متعددی مواجه‌ایم؟

جواب به این سئوالات نیاز به بررسی عمیق‌تر و همه جانبه‌تر دارد. اما پر واضح است که در چنین شرایطی نیاز به سرمایه گذاری در بخش توسعه فرهنگی بیش از پیش لازم و حیاتی است و این مهم در دست سیاستمداران جامعه است.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *