راوی: دختر جبر (روایت فرزاد کاظم زاده)

 جواب‌های ساده برای سؤال‌های سخت

 

بالاترین مدال ریاضی جهان در دستان یک زن ایرانی (۲۰۱۴)

 

تصادف و احتمال در زندگی مریم میرزاخانی- اتفاق‌های بد در اوج خوشبختی او.

«دختری گرفتار جبر عاشق جبر»

 

چقدر احتمال دارد یک ایرانی و یک دختر مدال ریاضی دنیا را ببرد؟ طبق قانون احتمالات ریاضی: خیلی کم.

 

انگار همین دیروز بود خبر گرفتن مدال فیلدز توسط مریم میرازخانی-ریاضیدان- همه جا را پر کرده بود.

 

اینگرید دوبیشی فیزیکدان و ریاضیدان بلژیکی اولین زنی است که به ریاست اتحادیه بین‌المللی ریاضی درآمده است. در خانه‌اش نقل کرد که تمام اتفاقات آن روز را به یاد دارد.

 

دوبیشی: «این رسم قدیمس که رییس اتحادیه ریاضی دانان جهان، خودش شخصاً با فرد مورد نظر برنده مدال فیلدز تماس بگیرد و به او خبر را اعلام کند.»

 

او شماره تماس مریم را به سختی پیدا کرد و بر روی گوشی تلفنش پیام گذاشت اما مریم به او پاسخی نداد. دوبیشی:«معمولاً وقتی رییس اتحادیه ریاضی‌دانان جهان با ریاضیدانی تماس بگیرد مشخصاً شخص متوجه اهمیت قضیه خواهد شد.»

 

دوبیشی: «مریم فکر کرده بوده که پیام، پیامی قلابی بوده و باور نکرده بود. او به دلیل نقش برجسته‌اش در دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای برنده شد.»

 

حالا مدال فیلدز در دستان اولین زن و اولین ایرانی(فرزاد کاظم زاده)

 

قانون احتمالات ریاضی هم احتمالاً گیج شده.(فرزاد کاظم زاده)

 

دوبیشی: «مریم اونجا ایستاده بود با وقار اون عالی بود هیچوقت یادم نمی‌رود»

 

«ما می دانستیم که او دارد جنگ را به سرطان میبازد. او قبل از اینکه به کنگره جهانی ریاضی بیاید تازه یک دوره شیمی درمانی را تمام کرده بود ضعیف شده بود همین که آمد همه ما خوشحال شدیم»

 

در ۸۰ سال گذشته (قبل از سال ۲۰۱۴) ۵۶ نفر زیر ۴۰ سال این مدال را گرفته بودند و همه مرد بودند.(فرزاد کاظم زاده)

 

دوبیشی: «نزدیک به آخر عمرش که خیلی مریض بود نمی‌خواست رسانه‌ها راجع به حالش حرف بزنند ما برنامه ریزی زیادی کردیم که خبرنگارها را از مریم دور نگه داریم»

 

دوبیشی: «معلوم است که میدانستم خبر بزرگی هست. یک زن برای اولین بار مدال فیلدز را گرفته بود. بله او زودتر رفت. ما زمانبندی مراسم را تغییر دادیم و برنامه ریزی کردیم که زودتر کنفرانس رو ترک کند.» 

 

دوبیشی: «ریاضی دانان معمولاً میگویند ما واقعاً نمی‌توانیم راجع به کارمان به آدم‌های غیرحرفه‌ای توضیح بدهیم. این مثل این است که انتظار داشته باشیم ریزه کاری‌های یک سمفونی را به کسی که موسیقی بلد نیست توضیح بدهیم. معلوم است که نمیشود. خیلی چیزها در سمفونی هست که فقط کسانی که موسیقی بلدن میفهمند اما به این معنی نیست که شما نمی توانید از یک سمفونی لذت ببرید.»

 

 

المپیاد ریاضی کانادا

محمد جواهری ۲۰ سال پیش در المپیاد ریاضی کانادا با مریم مدال گرفته بود.

او حالا استاد دانشگاه سی ان آی نیویورک هست.

 

محمد جواهری:«بعد از اینکه مدال‌ها رو توزیع کردند در کانادا، ما همه به هم تبریک می‌گفتیم و به او هم تبریک گفتیم چون طلا گرفته بود. آن هم فول مارک ۴۲ امتیاز گرفته بود. بعد همان موقع گفت: خب حالا طلای ریاضی را گرفتیم بریم سراغ مدال فیلدز. ما هم می‌خندیدم فکر می‌کردیم شوخی میکند. باخنده برگزار کردیم. اما خب معلوم بود او از زندگیش چی میخواهد و آخرش هم با پشتکار و با استعدادی که داشت به آن رسید.»

 

مریم جواب سؤال‌هایی را پیدا کرد که سال‌ها فیزیکدانها و ریاضیدانها را سر کار گذاشته بود.(فرزاد کاظم زاده)

 

مریم غیر از اینکه به سئوالات مهمی در ریاضیات پاسخ داده، روش‌هایی را ابداع کرد که ریاضی‌دانان بتوانند مسائل دیگر را حل کنند.

 

 

راوی

مریم میرزا خانی قبل تر گفته است: «گاهی مواقع احساس می‌کنم در یک جنگل بزرگ هستم و نمی‌دانم به کجا می‌روم؛ ولی به طریقی به بالای تپه‌ای می‌رسم و می‌توانم همه‌چیز را واضح‌تر ببینم. آنچه آنگاه رخ می‌دهد، واقعاً هیجان‌انگیز است. »

 

او گفته بود که در کودکی آرزو داشته نویسنده شود. مریم میرزا خانی: «وقتی که بچه بودم رویایم این بود که نویسنده شوم. هیجان‌انگیزترین لحظاتم را به خواندن رمان می‌گذراندم، در واقع هر چیزی را به دستم می‌رسید می‌خواندم.»

 

 

این روایت ادامه دارد…

2 پاسخ

  1. چه افتخار بزرگی برای زنان کشورمان می‌باشد که با هر شرایط سخت و دشوار باز مثل الماس می‌درخشند.
    راحله جان از خواندن مطالب مفید شما لذت می‌برم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *