بخش عمده ای از جریانات رسانه ای به دلیل نیاز تنوع طلبانه ی مخاطبان دستخوش تغییر و تحول شده است.

درگذشته وظیفه اصلی و خطیر یک خبرنگار، به انتقال پیام از مبدأ رویداد به دست مخاطب خلاصه می شد. اما
امروزه با گسترش فنّاوری ارتباطی و وجود ابعاد گوناگون یک خبر و اتفاقات در عرصه جهانی و بین المللی، اخبار
و اطلاعات نیز دچار دگرگونی شده اند.

نیاز به دانستن چگونگی شکل گیری این جریانات برای مخاطبان تا حد زیادی به جلوگیری از انحراف و اتلاف وقت و انرژی ایشان موثر است.

در حال حاضر رسانه های مختلف دارای ترمینولوژی خاص خودشان هستند. در واقع ما امروز شاهد اخبار
واقعیت نیستیم، بلکه بیشتر مصرف کننده محصول رسانه ها در قالب واقعیت های ساخته شده هستیم و مواد
اولیه کارخانه هر رسانه، ترمینولوژی حاکم بر آن رسانه است.

 

یک رویداد و خبر در پیرامون ما می تواند برای دست اندرکاران ارتباطات و اطلاعات، تکثر و تنوع معنایی ایجاد
کند و خروجی های متفاوتی را سبب شود. از طرفی خبرنگاران و برنامه سازان از واقعیت های موجود برداشت
متفاوتی دارند و با زاویه دید گوناگون به آن می پردازند و همین امر باعث شده است که یک محتواگر رسانه ای
یک رویداد را با زوایای متفاوتی برای چند رسانه مختلف آماده و ارسال کند.

 

مجموعه ای که پیش روی شماست حاصل مطالعات، تحقیقات و تجربه من در حوزه رسانه، است و
نشان دهنده چگونگی سوار شدن اخبار و اطلاعات، روی وقایع و انحراف آن به نفع عده ای خاص با تکیه بر
تاکتیک ها و ابزارهای موجود در این حوزه است.

 

قصد دارم در اینجا مبحث سواد رسانه ای و لزوم پرداختن به آن برای مخاطب امروز را مورد بررسی بیشتری قرار دهم .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و پشتیبانی : آسان پرداز